Mindfulness

Mindfulness wordt vanuit het engels vaak vertaald als oplettendheid, bedachtzaamheid, opmerkzaamheid en aandachtsgerichtheid. Mindfulness is een vaardigheid die je leert door het volgen van de training. Mindfulness is een ervaringsgerichte training waarbij de aandacht wordt getraind. Het is een programma van 8 bijeenkomsten met de naam MBSR Mindfulness Based Stress Reductie. De naam zegt het al, het is een training waarbij je oefent om met stress om te leren gaan. Stress zoals piekeren over de toekomst, nadenken over het verleden, werkstress, privé stress, omgaan met druk, eisen en chronische pijn. Iedere bijeenkomst heeft een thema en er wordt ook gewerkt om Mindfulness te integreren in je leven. Door het beoefenen van Mindfulness krijg je de keuze om te schakelen tussen de doe-modus en de zijns-modus. Met de doe-modus wordt bedoeld het plannen, to do lijstjes afwerken, continue druk bezig zijn met je carrière, gezin en sociaal leven. De doe- modus kan heel effectief zijn om een plan uit te voeren om van A naar B te komen maar als je verstrikt raakt in deze modus dan kan je gaan piekeren, onrust ervaren en zelfs in een burn-out terecht komen. De zijnsmodus is een toestand van bewust ‘zijn’ met alles wat er is, dit kun je bereiken door meditatie oefening. Als je leert schakelen tussen deze modi zal je zal meer rust en kwaliteit van leven ervaren.   

Mindfulness houdt in dat je aandacht geeft op een speciale manier: doelbewust, op het moment zelf en niet oordelend aan dingen zoals ze zijn.
Williams, Teasdale, Segal en Kabat- Zinn (2007)

Tijdens de  training wordt veel geoefend. De oefeningen komen uit de boeddhistische traditie, gecombineerd met westerse psychologische inzichten en de nieuwste bevindingen uit de neurowetenschappen. We werken met oefeningen als; zitmeditatie, loop meditatie, bodyscan, hathayoga, hartmeditatie en oefeningen die je thuis uitvoert. Net zoals het aanleren van een vaardigheid, bijvoorbeeld het leren bespelen van een instrument, verdient het aanbeveling om thuis en in je leven te oefenen. Ongeveer 6x per week 45-60 minuten. Wekelijks ontvang je supportmail met nieuwtjes of oefenbestanden. Er wordt ook gewerkt aan een persoonlijk oefenprogramma voor na de training en uiteraard heb je ervaren hoe je Mindfulness in je leven kunt integreren.

Een aantal keer per jaar kun je deelnemen aan een oefen/opfris bijeenkomst. Je krijgt ook handvatten over wat je verder kunt doen na de training zoals bijvoorbeeld lid worden van een meditatie groep.

Mindful you
Mindfulness kan uitgroeien tot een levenshouding. Als je de omgang met jezelf verandert, verandert ook de manier waarop je in het leven staat.
Wil je je eigen bronnen van kracht en heling aanboren, leren schatgraven in jezelf en je eigen coach worden? dan nodig ik je graag uit om de training te volgen.

 

Je kunt je hier inschrijven info@leefmindful.nl 

Elke reis begint met de eerste stap.
Confucius